Bu çalışmada 31 Mart 2019 ve 23
Haziran 2019 tarihlerinde yapılan İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanlığı
seçimine aday olan Binali Yıldırım ve Ekrem İmamoğlu’nun, 1 Ocak 2019 – 31 Mart
2019 tarihleri arasındaki ve 1 Nisan 2019 -23 Haziran 2019 tarihleri arasındaki
Instagram paylaşımları karşılaştırmalı olarak analiz edilmiştir.
İncelemede adayların kaç adet
gönderi paylaştıkları, gönderilerinin türünün ne olduğu(fotoğraf/video),
gönderilerinde aldıkları beğenilerin ve yorumların sayısı, gönderilerinde
hashtag kullanımı, emoji kullanımı ve gönderilerinde kendilerine,
ailelerine, hayvanlara, çocuklar ve
gençlere, yaşlılara, sanatçılara, sporculara ve Türk bayrağına ne kadar yer
verdiklerinin yanı sıra, gönderilerinde seçim afişleri, katılacakları veya
katıldıkları radyo ve televizyon programları, katıldıkları törenler,
kutladıkları bayram mesajları, özel gün ve anmalara ne kadar yer verdikleri ve
seçim vaatleri ve sorunlara ne kadar değindikleri tablolar halinde
karşılaştırmalı olarak gösterilerek açıklanmaya çalışılmıştır.
Günümüzde toplumsal paylaşım ağı
olan ve bir blog uygulaması görevi de gösteren Instagram’ın, dünyadaki siyasal
iletişim süreç ve uygulamalarında kullanılmasındaki yaygınlığını ve başarısını
göz önünde tutarsak, Türkiye’de de 2019 yılının Mart ve Haziran aylarında iki
kere yapılan,31 Mart Ve 23 Haziran İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Seçimin
’de adayların Instagram’ı ne şekilde kullanıldığına ilişkin bir araştırmanın
gereği ortaya çıkmaktadır.
Yeni medya kavramı, web 2.0 olarak
bilinen etkileşimli İnternet uygulamaları, cep telefonları, PDA’ler, dijital
oyun ve oyun ortamlarını kapsamaktadır. Web 2.0’ın etkileşimsel doğası,
kullanıcılara içerik üretip, ürettikleri içeriği yayınlayabilme olanağını
sağlamaktadır. Kullanıcıların, yayın için kullandıkları araçlar arasında
toplumsal paylaşım ağları ve bloglar gibi “sosyal medya” olarak bilinen
ortamlar yer almaktadır.
Web 2.0 ortamlarından sosyal
medyanın siyasal iletişim sürecinde kullanılması, geleneksel siyasal iletişim
yöntem ve tekniklerine göre siyasi partilere ve liderlere, partililere, parti
sempatizanlara ve henüz “oy verme” kanaati oluşmamış seçmenlere siyasal
metin/ileti ile etkileşime girme, katılma/dâhil olma, yayma ve kendi içeriğini
üreterek paylaşma açısından birçok olanak sağlamaktadır.
Siyasal aktörler açısından
seçmenlerin siyasal katılım düzeyleri çok
önemlidir. Seçmenlerin siyasal katılımları siyasal aktörler için aynı zamanda
seçmenleri ikna için bir fırsattır. Siyasal katılım ile ilgili yukarıda yer
alan
sınıflamalar internetin hayatımızda güçlü bir yer edinmesinden önce
gerçekleştirilmiştir. İnternetin gelişimi, sosyal medya kavramının doğması,
geleneksel siyasal iletişimin çevrimiçi siyasal iletişime kayması ve sosyal
ağların
önemli birer mecra haline dönüşmesi siyasal katılım kavramını da dönüştürmüştür.
Bu noktada çevrimiçi siyasal iletişimi, sosyal medyayı irdelemek gereklidir.
31 MART 2019 ve 23 HAZİRAN 2019
İSTANBUL BÜYÜKŞEHİR BELEDİYE BAŞKANLIĞI SEÇİMİ BAŞKAN ADAYLARI BİNALİ YILDIRIM
ve EKREM İMAMOĞLU’NUN INSTAGRAM AYLAŞIMLARININ KARŞILAŞTIRMALI ANALİZİ
Çalışmada Cumhur İttifakı adayı Binali Yıldırım ve Millet İttifakı
adayı Ekrem İmamoğlu’nun kişisel Instagram hesaplarındaki paylaşımları
incelenmiştir. Her iki adayın Instagram hesaplarındaki paylaşımlar 1 Ocak
2019-31 Mart 2019 tarihleri arasında ve 1 Nisan 2019- 23 Haziran 2019 tarihleri
arasındaki tüm gönderiler iki ayrı şekilde incelenmiştir. Ekrem İmamoğlu’nun
917 ve Binali Yıldırım’ın 131 gönderisi olmak üzere toplamda 1048 gönderi
incelenmiştir.
Instagram paylaşımlarının içeriklerinde şu unsurlara bakılmıştır:
• Paylaşımın türünün fotoğraf veya
video olması,
• Etiket (hashtag) kullanımı,
• Emoji kullanımı,
• Paylaşım başına aldığı ortalama
beğeni sayısı,
• Bir paylaşımda alınan en fazla
beğeni sayısı,
• Bir paylaşımda hashtag kullanımı
olmadan alınan en fazla beğeni sayısı,
• Paylaşım başına aldığı ortalama
yorum sayısı,
• Bir paylaşımda alınan en fazla
yorum sayısı,
• Bir paylaşımda hashtag kullanımı
olmadan alınan en fazla yorum sayısı
• Paylaşımda yer alan görsel
unsurlar (Kendisi, ailesi, hayvanlar, çocuklar-gençler, yaşlılar, sanatçılar,
sporcular, siyasetçiler, Türk bayrağı),
• Paylaşımın Temaları
(Paylaşımlarda vaatler ve sorunlara yer verilmesi, paylaşımlarda duyurular ve
faaliyet afişlerine yer verilmesi, paylaşımlarda özel gün, anmalar ve
ziyaretlere yer verilmesi).
Çalışmanın devamında yukarıda seçilen unsurlara göre her iki adayın
Instagram hesaplarındaki sayısal verileri karşılaştırmalı olarak tablolar
halinde gösterilmiştir. Gerek adayların iki dönem arasında paylaşımlarındaki
farklılıkları gerekse iki adayın paylaşımları tablolar halinde karşılaştırılıp
yorumlanmıştır.
NOT: Tablolardaki tüm sayısal verilere 2.05.2020 tarihinde
erişilmiştir.
Araştırmada elde edilen veriler üç
ayrı bölümde ele alınacaktır.
Birinci bölümde; paylaşımın türünün fotoğraf veya video
olması, etiket (hashtag) kullanımı, emoji kullanımı, paylaşım başına aldığı
ortalama beğeni sayısı, bir paylaşımda alınan en fazla beğeni sayısı, bir
paylaşımda hashtag kullanımı olmadan alınan en fazla beğeni sayısı, paylaşım
başına aldığı ortalama yorum sayısı, bir paylaşımda alınan en fazla yorum
sayısı, bir paylaşımda hashtag kullanımı olmadan alınan en fazla yorum sayısı.
İkinci bölümde; Paylaşımda yer alan görsel unsurlar (Kendisi, ailesi,
hayvanlar, çocuklar-gençler, yaşlılar, sanatçılar, sporcular, siyasetçiler,
Türk bayrağı).
Üçüncü bölümde ise; Paylaşımın Temaları (Paylaşımlarda vaatler ve
sorunlara yer verilmesi, paylaşımlarda duyurular ve faaliyet afişlerine yer
verilmesi, paylaşımlarda özel gün, anmalar ve ziyaretlere yer verilmesi).
I.BÖLÜM
Araştırmanın ilk
bölümüne başlarken her iki adayın hesap künyeleri genel anlamda inceledikten
sonra diğer unsurlara bakılacaktır.
Tablo 1. 2019 İstanbul Büyükşehir Belediye Başkan Adayları Binali Yıldırım ve Ekrem İmamoğlu’nun Hesap Künyeleri
İki adayın 1 Ocak 2019 ve 31 Mart 2019
tarihleri arasındaki paylaşım sayıları dikkate alındığında çok ciddi fark
vardır. Millet ittifakı adayı Ekrem İmamoğlu Instagram üzerinden 530 paylaşım
yaparken, Cumhur İttifakı adayı Binali Yıldırım sadece 8 paylaşım yapmıştır.
Bunun nedeni ise Binali Yıldırım ile Ekrem İmamoğlu’nun İstanbul Büyükşehir
Belediye Başkanı seçimine aday olmadan önceki konumları ile alakalıdır. Binali
Yıldırım’ seçime aday olmadan önce Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanı
görevinde iken, Ekrem İmamoğlu ise Beylikdüzü Belediye Başkanı görevindeydi.
Ayrıca Binali Yıldırım daha önce Başbakanlık ve Ulaştırma Bakanlığı görevlerini
de yapmıştı. Anlaşıldığı üzere Ekrem İmamoğlu’nun sosyal medyayı daha etkin
kullanmasının sebebi kamuoyunda tanınmışlık düzeyi ile alakalıdır.
1 Nisan 2019-23 Haziran 2019 tarihleri
arasındaki paylaşım sayılarına bakarsak Binali Yıldırımın da Ekrem İmamoğlu
gibi Instagram hesabını etkin kullanmaya başladığını görmekteyiz. Binali
Yıldırım’ın Instagram’ı etkin kullanmasının nedeni çevrimiçi siyasal iletişim
faaliyetlerinin nedenli önemli olduğunun farkına varmasıyla alakalıdır. Ekrem
İmamoğlu’na bakacak olursak, paylaşımlarında bir önceki seçime nazaran azalma
vardır. Ancak bu durum yine de İmamoğlu’nun Instagram’ı etkin kullanmadığı
anlamına gelmemektedir. Çünkü rakip aday ile karşılaştırıldığında yeni gözle
görülür bir fark mevcuttur.
Tablo 2.
Adayların Paylaşımlarının Türü
İki adayı karşılaştırdığımızda gözle görülür farklar ortadadır. Binali
Yıldırım 1 Ocak 2019- 31 Mart 2019 tarihleri arasında Tablo 1.’de de görüldüğü
üzere 8 paylaşımda bulunmuştur. Bu 8 paylaşımın tamamı Tablo 2.’de gördüğümüz
gibi fotoğraflardan oluşmaktadır. 1 Nisan 2019-23 Haziran 2019 tarihleri
arasında 123 paylaşımın 30’unda video olarak paylaşımda bulunmuştur. Rakip aday
Ekrem İmamoğlu ise 1 Ocak 2019-31 Mart 2019 tarihleri arasında 530 paylaşımda
bulunmuş ve bu paylaşımların 195’ini video olarak paylaşmıştır.
1 Nisan 2019-23 Haziran 2019 tarihleri arasında da 224 fotoğraf ve 163
video ile toplam 387 paylaşım yapmıştır. Tablo 2.’de görüldüğü üzere iki adayın
Instagram kullanımları arasında ciddi farklar mevcuttur. Seçim tekrarının
ardından Binali Yıldırım Instagram kullanımını gözle görülür bir şekilde
arttırmış olsa da paylaşımları Ekrem İmamoğlu’nun paylaşımlarının üçte biri
kadardır.
Instagram paylaşımlarında Ekrem İmamoğlu’nun Binali Yıldırım’dan daha
fazla fotoğraf ve video paylaşmasının sebebi ikisinin seçimden önceki konumları
ile alakalıdır. Ayrıca Ekrem İmamoğlu paylaşımlarının yarısından fazlasını
video ile yaptığı görülmektedir. Genellikle video içeriği olarak vaat ve
sorunları, konuşma dili ile anlatması, gerek sokağa inip halk ile sohbet etmesini
kayıt ederek. Video olarak paylaşmıştır. Binali Yıldırım ise sadece vaatlerinde
video kullanmayı tercih etmiştir.
Tablo 3.Adayların
Etiket(Hashtag) Kullanımı
Adayların toplam paylaşımları arasında ciddi farklar olması nedeniyle
paylaşımlarında etiket kullanımları arasında da ciddi farklar göze
çarpmaktadır. 1 Ocak 2019-31 Mart 2019 tarihleri arasında Binali Yıldırım paylaşımlarında
etiket kullanmamıştır. Ekrem İmamoğlu ise 530 paylaşımın 292’sinde etiket
kullanmayı tercih etmiştir. Bu 292 paylaşımın 236’sını #İmamoğluVarsaÇözümVar
etiketi ile paylaşmıştır.
1 Nisan 2019-23 Haziran 2019 tarihleri arasında Binali Yıldırım 123
paylaşımının 49’unda etiket kullanmayı tercih etmiştir. Ekrem İmamoğlu ise 387
paylaşımının 121’ini etiket kullanarak paylaşmıştır. Ekrem İmamoğlu 121 adet etiketli paylaşımın
93’ünde #HerŞeyÇokGüzelOlacak etiketini kullanmıştır.
Binali Yıldırım 49 adet etiketli paylaşımının 15’inde #YineBizYaparız
etiketini kullanmış ve rakip aday Ekrem İmamoğlu’nun kullandığı
#HerŞeyÇokGüzelOlacak etiketine karşılık olarak 13 paylaşımında da
#DahaGüzelOlacak etiketini kullanmıştır. Binali Yıldırım #YineBizYaparız
etiketini kullanmasındaki sebep, 25 yıldır İstanbul Belediyesini elinde tutan
AK Parti’nin yaptığı çalışmalara göndermedir. AK Parti ve Milliyetçi Hareket
Parti’sinin çatı adayı olarak seçime katılan Binali Yıldırım’ın
#DahaGüzelOlacak etiketi, Ekrem İmamoğlu’nun #HerŞeyÇokGüzelOlacak etiketine
karşılılık bir misilleme olduğunu söylemek mümkündür.
Ekrem İmamoğlu'nun seçim kampanyasında "Her şey çok güzel
olacak" sloganını kullanmıştı. Cumhurbaşkanı Erdoğan'ın 12 Mayıs 2019’da
bir yurttaşa cevaben söylediği, "Daha güzel olacak" sözü AK Parti
adayı Binali Yıldırım tarafından da kullanılınca CHP, sloganların benzerliğine
dikkat çekerek tepki göstermişti. Binali Yıldırım, 26 Mayıs'ta sloganını
"Ne dediysek yaptık, yine biz yaparız" olarak değiştirdiğini duyurdu.
Tablo 4. Adayların Emoji Kullanımı
.
1 Ocak 2019-31 Mart 2019 tarihleri arasındaki paylaşımlarda iki adayın
emoji kullanımına bakıldığında o tarihlerdeki toplam paylaşım sayısının
farkından dolayı ciddi bir fark vardır. Binali Yıldırım 1 Ocak 2019-31 Mart
2019 tarihleri arasında paylaştığı 8 gönderinin hiç birinde emoji
kullanmamıştır. Ekrem İmamoğlu ise 530 gönderinin 295’inde emoji kullanmıştır.
Bu rakam o tarihler arasında atılan tüm paylaşımların neredeyse yarısı
kadardır.
1 Nisan 2019-23 Haziran 2019 tarihleri arasında Binali Yıldırım 123
paylaşımın 84’ünde, Ekrem İmamoğlu ise 387 paylaşımın 106’sında emoji
kullanmıştır. 1 Ocak 2019-31 Mart 2019 tarihleri arasındaki emoji kullanımına
nazaran Binali Yıldırım’ın emoji kullanımında artış vardır. Bunun nedeni ise
toplam paylaşım sayısının artışından kaynaklanmaktadır. Ekrem İmamoğlu’nun
emoji kullanımındaki azalmanın sebebi de bir önceki döneme göre azalan toplam
paylaşım sayısı ile alakalıdır.
İki adayda emoji kullanırken genellikle vaat ve sorunları dile
getirirken konu ile alakalı emojiler kullanmışlardır. Örnek olarak şehrin
yeşillenmesi için daha fazla ağaç dikeceklerini ve yeşil alan projesi
yapacaklarını söyleyen iki adayda paylaşımlarında bu konuya değinirken ağaç
emojisi kullanmışlardır. Ya da 19 Mayıs Gençlik ve Spor Bayramı’nda Türk bayrağı
emojisi kullanmışlardır.
Emojilerin kullanımı görsel açıdan
paylaşıma dikkat çekmek için. Ekrem İmamoğlu çoğunlukla tek gönderilerde birden
fazla emojiye yer vererek paylaşımı süslemişlerdir ve dikkat çekmesini
sağlamışlardır.
Tablo 5 .Adayların
Paylaşım Başına Aldığı Ortalama Beğeni Sayısı
Adayların paylaşım başına aldığı ortalama beğeni sayılarına bakarsak;
1 Ocak 2019-31 Mart 2019 tarihlerinde Binali Yıldırım’ın paylaşım başına aldığı
ortalama beğeni sayısı, Ekrem İmamoğlu’nun paylaşım başına aldığı beğeni
sayısından fazladır. Bunun nedeni iki adayın kamuoyu tarafından tanınmışlık
düzeylerindeki farktan kaynaklanmaktadır.
1 Nisan 2019-23 Haziran 2019 tarihleri arasındaki paylaşımların
ortalama beğeni sayısında ciddi farklar mevcuttur. Ekrem İmamoğlu rakibi Binali
Yıldırım’dan yaklaşık 40.000 civarı daha fazla beğeni ortalamasına sahiptir.
Bunun nedeni Ekrem İmamoğlu’nun 1 Nisan 2019’dan sonraki süreçte kamuoyu
tarafından artık tanındığının göstergesidir. Ek olarak da Instagram’ı rakibine
göre daha aktif kullandığına işaret etmektedir.
İki adayda bir önceki döneme göre ortalama beğeni sayılarını
arttırmışlardır. Binali Yıldırım bir önceki döneme kıyasla gönderi başına
ortalama iki kat daha fazla beğeni almıştır. Ekrem İmamoğlu ise bir önceki
döneme kıyasla gönderi başına ortalama beğeni sayısını bir önceki döneme göre
beş kat daha fazla beğeni almıştır. Bu artış yine Instagram’ı daha aktif
kullanma ile alakalı olmakla beraber, Millet İttifakı adayı Ekrem İmamoğlu’nun
seçim tekrarı sonrasında basın toplantıları, kamuoyu açıklamaları ile beraber
televizyon karşısına çıkmasından ve bir hak arayışı içine girmesiyle alakalı
olduğunu söylemek mümkündür. Ekrem İmamoğlu’na gerek Cumhurbaşkanı Recep Tayyip
Erdoğan ile girdiği ikili polemikler, gerek AK Partili milletvekilleri ile
girdiği atışmalar gerekse, Devlet bakanları ile girdiği tartışmalara ek sosyal
medyanın gündem yaratma gücü ile kamuoyunda popüler bir kişi konumuna
gelmiştir.
Tablo 6.Adayların Bir
Paylaşımda Aldıkları En Fazla Beğeni Sayısı
Adayların bir paylaşımda aldığı en fazla beğenilerde de gözle görülür
bir fark vardır. Binali Yıldırım’ 1 Ocak 2019-31 Mart 2019 tarihleri arasında
bir paylaşımdan aldığı beğeni sayısı 47.753 iken Ekrem İmamoğlu’nun aldığı
beğeni sayısı 298.514’tür. Paylaşımda Binali Yıldırım’ bir köpeği severken ki
fotoğrafını paylaşmış iken Ekrem İmamoğlu 31 Mart seçim sabahı ailesi ile
kahvaltı fotoğrafını paylaşmıştır.
1 Nisan 2019-23 Haziran 2019 tarihleri arasında bir paylaşımda aldığı
beğeni sayısı Binali Yıldırım’ın 258.197, Ekrem İmamoğlu’nun ise 1.816.019’dur.
Paylaşımda Binali Yıldırım paylaşım türü olarak videoyu tercih etmiş ve 23
Haziran sabahı paylaşmıştır. Paylaşımın açıklaması şu şekildedir; “23 Haziran 2019’da
“16 yıl boyunca, ülkemin her köşesinde iz bırakacak eserleri tamamlamış olmanın
huzuruyla borcum olan bu şehre hizmet için huzurunuzdayım. Karar sizin, mühür
sizde. #KararSeninOySenin 🇹🇷”.
Paylaşım içeriğinde İstanbul vurgusu yapılıp seçmenden oy talep
edilmiştir. Eskiye çağrışım yaparak ülke içindeki üstlendiği diğer görevler
hatırlatılmıştır.
Ekrem İmamoğlu ise eşi ve oğlu ile sandık başında bir fotoğraf
paylaşmıştır. Paylaşımın açıklaması şu şekildedir; “Demokrasiye sahip çıkmak için oyumuzu kullandık. Herkesi de sandığa
gidip oyunu kullanmaya davet ediyorum”. #HerŞeyÇokGüzelOlacak
Paylaşımın içeriğinde demokrasi vurgusu yapılmıştır. Demokrasi
vurgusunun yapılmasının sebebi geçen seçimin tekrarlanması ile ilgilidir.
Seçmeni oy kullanmaya davet etmiştir. Bu davet aslında seçmeni harekete
geçirmek için yapılmıştır.
Tablo 7.
Adayların Bir Paylaşımda Hashtag Kullanımı Olmadan Aldıkları En Fazla Beğeni
Sayısı
Binali Yıldırım 1 Ocak 2019-31 Mart 2019 tarihleri arasında hashtag
kullanmamıştır ve bu yüzden hashtag kullanımı olmadan alınan bir beğeni söz
konusu değildir. Ekrem İmamoğlu ise, 1 Ocak 2019-31 Mart 2019 tarihleri
arasında birpaylaşımda hashtag kullanımı olmadan alınan en fazla beğeni
sayısını ailesi ile beraber olduğu paylaşımda almıştır. Bu paylaşımın beğeni
sayısı 298.832’dir.Paylaşımın türü fotoğraftır ve açıklaması şu şekildedir; “Ailecek kahvaltımızı yaptık, birazdan oy
vermeye gideceğiz. Sizde oyunuzu kullanın ve gördüğünüz herkese lütfen
gülümseyin.”
Paylaşımın içeriğinde “mutluluk” ve “gülümseme teması vardır. Ne
olursa olsun gülmenin önemine vurgu yapılmıştır. Siyasal iletişim açısından
seçmene karşı mutluluk ve gülümseme ile yaklaşılmaya çalışılmıştır.
Binali Yıldırım 1 Nisan 2019-23 Haziran 2019 tarihleri arasında bir
paylaşımda hashtag kullanımı olmadan alınan en fazla beğeni sayısını, bayramda
çocuklar ile birlikte olduğu paylaşımda almıştır. Bu paylaşımın beğeni sayısı
160.465’tir ve paylaşımın türü fotoğraftır. Bu paylaşımın açıklaması şu
şekildedir; “Bayram, en büyük hazinemiz
olan çocuklarımızla güzel. ”Paylaşımın içeriğinde çocuklardan ve çocukların
geleceği şekillendireceğinden bahsetmektedir. Bayramın güzel oluşunun sebebinin
çocuklar olduğuna vurgu yapar.
Ekrem İmamoğlu ise, 1 Nisan 2019-23 Haziran 2019 tarihleri arasında
bir paylaşımda hashtag kullanımı olmadan alınan en fazla beğeni sayısı
1.715.725’dir. Paylaşımın türü fotoğraftır ve açıklaması şu şekildedir; “Biz büyük bir aileyiz, şimdi Instagram ’da 5
milyonuz. Sandığa da bekleriz. ”Paylaşımın içeriğinde “biz” ve “aile”
kavramları ön plandadır. Sandık vurgusu ve seçmeni davet etme, harekete geçirme
tarzında bir söylemdir.
Tablo 8.Adayların
Paylaşım Başına Aldığı Ortalama Yorum Sayısı
Her iki adayında 1 Ocak 2019-31 Mart 2019 tarihleri arasındaki
paylaşımlarında, paylaşım başına aldığı ortalama yorum sayısı hemen hemen
aynıdır. Binali Yıldırım, gönderi başına ortalama 310, Ekrem İmamoğlu ise
gönderi başına ortalama 330 yorum almıştır.
1 Nisan 2019-23 Haziran 2019 tarihleri arasındaki paylaşımlarda ise,
Binali Yıldırım, paylaşım başına 3.700, Ekrem İmamoğlu ise 4.450 yorum
almıştır.
Her iki adayda bir sonraki döneme göre gönderi başına ortalama on kat
daha fazla yorum almıştır. Binali Yıldırım açısından olaya bakarsak; Binali
Yıldırım Instagram kullanımını bir önceki döneme göre arttırdığını söylemek
mümkündür. Instagram’da daha aktif olduğundan dolayı Instagram takipçileri
hesaba daha fazla ilgi göstermişlerdir. Ekrem İmamoğlu açısından değerlendirecek
olursak durum biraz daha farklıdır.
Ekrem İmamoğlu bir önceki döneme göre kamuoyunda az tanınan bir
siyasetçiydi. Fakat seçimin yinelenmesi ardından daha fazla tanınan ve hatta
ilgi odağı haline gelen bir konum aldı. Bu nedenle birlikte Instagram
kullanıcıları Ekrem İmamoğlu’na daha fazla ilgi göstermiştir ve haliyle bir
paylaşımda aldığı ortalama yorum sayısında artış meydana gelmiştir.
Tablo 9.
Adayların Bir Paylaşımda Aldıkları En Fazla Yorum Sayısı
Her iki dönemde de adayların bir paylaşımda aldıkları en fazla yorum
sayısına bakarsak ciddi farklar vardır. 1 Ocak 2019-31 Mart 2019 tarihleri
arasında Binali Yıldırım en fazla 812, Ekrem İmamoğlu ise 14.899 yorum
almışlardır. Bu kadar fark olmasının nedeni toplam paylaşımlarındaki farktan
ötürüdür.
1 Nisan 2019-23 Haziran 2019 tarihleri arasında ise Binali Yıldırım
bir önceki döneme göre ortalama otuz kat arttırarak tek bir paylaşımda 26.900
yorum almıştır. Ekrem İmamoğlu’nda ise hemen hemen üç katlık bir artış
mevcuttur. Ekrem İmamoğlu, 1 Nisan 2019-23 Haziran 2019 tarihleri arasındaki
paylaşımlarında aldığı en fazla yorum sayısı 47.920 olmuştur. Ekrem İmamoğlu,
Binali Yıldırım’ın aldığı en fazla yorumun yaklaşık iki katını almıştır. Bunun
nedeni toplam paylaşım miktarı ile ilgilidir. Ayrıca içerik olarak Ekrem
İmamoğlu’nun paylaştığı gönderiler daha fazla ilgi çekmiştir.
Binali Yıldırım’ın 23 Haziran sabahı paylaştığı video en fazla yorumu
alan paylaşımdır. Paylaşımın açıklaması şu şekildedir;23 Haziran 2019’da “16 yıl boyunca, ülkemin her köşesinde iz bırakacak
eserleri tamamlamış olmanın huzuruyla borcum olan bu şehre hizmet için
huzurunuzdayım.Karar sizin, mühür sizde.#KararSeninOySenin 🇹🇷”.Paylaşım içeriğinde İstanbul vurgusu
yapılıp seçmenden oy talep edilmiştir. Eskiye çağrışım yaparak ülke içindeki
üstlendiği diğer görevler hatırlatılmıştır.
Ekrem İmamoğlu ise eşi ve oğlu ile sandık başında bir fotoğraf
paylaşmıştır. Paylaşımın açıklaması şu şekildedir; “Demokrasiye sahip çıkmak için oyumuzu kullandık. Herkesi de sandığa
gidip oyunu kullanmaya davet ediyorum. #HerŞeyÇokGüzelOlacak”. Paylaşımın
içeriğinde demokrasi vurgusu yapılmıştır. Demokrasi vurgusunun yapılmasının
sebebi geçen seçimin tekrarlanması ile ilgilidir. Seçmeni oy kullanmaya davet
etmiştir. Bu davet aslında seçmeni harekete geçirmek için yapılmıştır. Eşinin
ve oğlunun aynı karede olması ile “aile” kavramı dile getirilmiştir.
Tablo 10.
Adayların Bir Paylaşımda Hashtag Kullanımı Olmadan Aldıkları En Fazla Yorum
Sayısı
Binali Yıldırım’ 1 Ocak 2019-31 Mart 2019 tarihleri arasında hashtag
kullanmamıştır. Bu yüzden hashtag kullanımı olmadan alınan en fazla yorumun
varlığından söz etmek mümkün değildir.
Ekrem İmamoğlu ise1 Ocak 2019-31 Mart 2019 tarihleri arasında hashtag
kullanımı olmadan aldığı en fazla yorum sayısı 14.899’dur. 31 Mart 2019 tarihindeki paylaşımın
açıklaması; “Kimsenin hakkını yemem,
kimseye de hakkımı yedirmem. Yüksek Seçim Kurulunu ve Anadolu Ajansı şeffaf,
adil ve dürüst olmaya, manipülasyonlara bulaşmamaya davet ediyorum. Kimse
sandıklardan ayrılmasın, tüm oyların takipçisiyiz.”
Paylaşımın içeriğinde, seçim sonuçlarının kendileri açısından kabul
edilemez olduğunu ve hakkının yenildiğine vurgu yapmıştır. Yüksek Seçim Kurulu
ve Anadolu Ajansını göreve çağırmıştır ve dürüst olmaları gerektiğini
söylemiştir. Bir mağduriyet söz konusudur.
İki aday karşılaştırıldığında, 1 Nisan 2019-23 Haziran 2019 tarihleri
arasında hashtag kullanımı olmadan alınan en fazla yorum sayıları arasında
ciddi bir fark göze çarpmaktadır. Ekrem İmamoğlu rakibi Binali Yıldırım’a göre
bir paylaşımda hashtag kullanmadan paylaştığı gönderideki en fazla yorum on kat
daha fazladır. Binali Yıldırım 4.998, Ekrem İmamoğlu ise 41.143 yorum almıştır.
Paylaşımların içeriğine bakarsak Binali Yıldırım 12 Haziran 2019 tarihinde eşi
ile birlikte olduğu fotoğrafı paylaşmıştır. Paylaşımın açıklaması şu
şekildedir; “İlk günkü aşkla.”
Paylaşımda eşine ilk günkü gibi hala âşık olduğunu dile getirmiştir.
Sadakat ve sevgi teması bu fotoğrafta ön plandadır.
Ekrem İmamoğlu ise, 20 Haziran 2019 tarihinde ailesi ile beraber
olduğu fotoğrafı paylaşmıştır. Paylaşımın açıklaması şu şekildedir; “Biz büyük bir aileyiz, şimdi Instagram ’da 5
milyonuz. Sandığa da bekleriz.”
Paylaşımın içeriğinde “biz” ve “aile” kavramları ön plandadır. Sandık
vurgusu ve seçmeni davet etme, harekete geçirme tarzında bir söylem vardır. Her
takipçisini aileden biri gibi görmesi seçmende bu denli bir reaksiyona
sebebiyet vermiştir.
Araştırmanın
II. bölümü haftaya yayınlanacaktır. Sağlıcakla kalın…
Yazılarımızdan anında haberdar olmak ve bizi desteklemek için abone olmayı unutmayınız.
0 Yorumlar