BİNALİ YILDIRIM ve EKREM İMAMOĞLU’NUN INSTAGRAM HESAPLARININ KARŞILAŞTIRMALI ANALİZİ - Hempa Entelekya

BİNALİ YILDIRIM ve EKREM İMAMOĞLU’NUN INSTAGRAM HESAPLARININ KARŞILAŞTIRMALI ANALİZİ



Bu çalışmada 31 Mart 2019 ve 23 Haziran 2019 tarihlerinde yapılan İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanlığı seçimine aday olan Binali Yıldırım ve Ekrem İmamoğlu’nun, 1 Ocak 2019 – 31 Mart 2019 tarihleri arasındaki ve 1 Nisan 2019 -23 Haziran 2019 tarihleri arasındaki Instagram paylaşımları karşılaştırmalı olarak analiz edilmiştir.

İncelemede adayların kaç adet gönderi paylaştıkları, gönderilerinin türünün ne olduğu(fotoğraf/video), gönderilerinde aldıkları beğenilerin ve yorumların sayısı, gönderilerinde hashtag kullanımı, emoji kullanımı ve gönderilerinde kendilerine, ailelerine,  hayvanlara, çocuklar ve gençlere, yaşlılara, sanatçılara, sporculara ve Türk bayrağına ne kadar yer verdiklerinin yanı sıra, gönderilerinde seçim afişleri, katılacakları veya katıldıkları radyo ve televizyon programları, katıldıkları törenler, kutladıkları bayram mesajları, özel gün ve anmalara ne kadar yer verdikleri ve seçim vaatleri ve sorunlara ne kadar değindikleri tablolar halinde karşılaştırmalı olarak gösterilerek açıklanmaya çalışılmıştır.

 

Günümüzde toplumsal paylaşım ağı olan ve bir blog uygulaması görevi de gösteren Instagram’ın, dünyadaki siyasal iletişim süreç ve uygulamalarında kullanılmasındaki yaygınlığını ve başarısını göz önünde tutarsak, Türkiye’de de 2019 yılının Mart ve Haziran aylarında iki kere yapılan,31 Mart Ve 23 Haziran İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Seçimin ’de adayların Instagram’ı ne şekilde kullanıldığına ilişkin bir araştırmanın gereği ortaya çıkmaktadır.

Yeni medya kavramı, web 2.0 olarak bilinen etkileşimli İnternet uygulamaları, cep telefonları, PDA’ler, dijital oyun ve oyun ortamlarını kapsamaktadır. Web 2.0’ın etkileşimsel doğası, kullanıcılara içerik üretip, ürettikleri içeriği yayınlayabilme olanağını sağlamaktadır. Kullanıcıların, yayın için kullandıkları araçlar arasında toplumsal paylaşım ağları ve bloglar gibi “sosyal medya” olarak bilinen ortamlar yer almaktadır.

Web 2.0 ortamlarından sosyal medyanın siyasal iletişim sürecinde kullanılması, geleneksel siyasal iletişim yöntem ve tekniklerine göre siyasi partilere ve liderlere, partililere, parti sempatizanlara ve henüz “oy verme” kanaati oluşmamış seçmenlere siyasal metin/ileti ile etkileşime girme, katılma/dâhil olma, yayma ve kendi içeriğini üreterek paylaşma açısından birçok olanak sağlamaktadır.

Siyasal aktörler açısından seçmenlerin siyasal katılım düzeyleri çok
önemlidir. Seçmenlerin siyasal katılımları siyasal aktörler için aynı zamanda
seçmenleri ikna için bir fırsattır. Siyasal katılım ile ilgili yukarıda yer alan
sınıflamalar internetin hayatımızda güçlü bir yer edinmesinden önce
gerçekleştirilmiştir. İnternetin gelişimi, sosyal medya kavramının doğması,
geleneksel siyasal iletişimin çevrimiçi siyasal iletişime kayması ve sosyal ağların
önemli birer mecra haline dönüşmesi siyasal katılım kavramını da dönüştürmüştür.
Bu noktada çevrimiçi siyasal iletişimi, sosyal medyayı irdelemek gereklidir.

 

31 MART 2019 ve 23 HAZİRAN 2019 İSTANBUL BÜYÜKŞEHİR BELEDİYE BAŞKANLIĞI SEÇİMİ BAŞKAN ADAYLARI BİNALİ YILDIRIM ve EKREM İMAMOĞLU’NUN INSTAGRAM AYLAŞIMLARININ KARŞILAŞTIRMALI ANALİZİ

 

Çalışmada Cumhur İttifakı adayı Binali Yıldırım ve Millet İttifakı adayı Ekrem İmamoğlu’nun kişisel Instagram hesaplarındaki paylaşımları incelenmiştir. Her iki adayın Instagram hesaplarındaki paylaşımlar 1 Ocak 2019-31 Mart 2019 tarihleri arasında ve 1 Nisan 2019- 23 Haziran 2019 tarihleri arasındaki tüm gönderiler iki ayrı şekilde incelenmiştir. Ekrem İmamoğlu’nun 917 ve Binali Yıldırım’ın 131 gönderisi olmak üzere toplamda 1048 gönderi incelenmiştir.

Instagram paylaşımlarının içeriklerinde şu unsurlara bakılmıştır:

Paylaşımın türünün fotoğraf veya video olması,

Etiket (hashtag) kullanımı,

Emoji kullanımı,

Paylaşım başına aldığı ortalama beğeni sayısı,

Bir paylaşımda alınan en fazla beğeni sayısı,

Bir paylaşımda hashtag kullanımı olmadan alınan en fazla beğeni sayısı,

Paylaşım başına aldığı ortalama yorum sayısı,

Bir paylaşımda alınan en fazla yorum sayısı,

Bir paylaşımda hashtag kullanımı olmadan alınan en fazla yorum sayısı

Paylaşımda yer alan görsel unsurlar (Kendisi, ailesi, hayvanlar, çocuklar-gençler, yaşlılar, sanatçılar, sporcular, siyasetçiler, Türk bayrağı),

Paylaşımın Temaları (Paylaşımlarda vaatler ve sorunlara yer verilmesi, paylaşımlarda duyurular ve faaliyet afişlerine yer verilmesi, paylaşımlarda özel gün, anmalar ve ziyaretlere yer verilmesi).

 

Çalışmanın devamında yukarıda seçilen unsurlara göre her iki adayın Instagram hesaplarındaki sayısal verileri karşılaştırmalı olarak tablolar halinde gösterilmiştir. Gerek adayların iki dönem arasında paylaşımlarındaki farklılıkları gerekse iki adayın paylaşımları tablolar halinde karşılaştırılıp yorumlanmıştır.

NOT: Tablolardaki tüm sayısal verilere 2.05.2020 tarihinde erişilmiştir.

 

Araştırmada elde edilen veriler üç ayrı bölümde ele alınacaktır.

Birinci bölümde; paylaşımın türünün fotoğraf veya video olması, etiket (hashtag) kullanımı, emoji kullanımı, paylaşım başına aldığı ortalama beğeni sayısı, bir paylaşımda alınan en fazla beğeni sayısı, bir paylaşımda hashtag kullanımı olmadan alınan en fazla beğeni sayısı, paylaşım başına aldığı ortalama yorum sayısı, bir paylaşımda alınan en fazla yorum sayısı, bir paylaşımda hashtag kullanımı olmadan alınan en fazla yorum sayısı.

İkinci bölümde; Paylaşımda yer alan görsel unsurlar (Kendisi, ailesi, hayvanlar, çocuklar-gençler, yaşlılar, sanatçılar, sporcular, siyasetçiler, Türk bayrağı).

Üçüncü bölümde ise; Paylaşımın Temaları (Paylaşımlarda vaatler ve sorunlara yer verilmesi, paylaşımlarda duyurular ve faaliyet afişlerine yer verilmesi, paylaşımlarda özel gün, anmalar ve ziyaretlere yer verilmesi).

 

I.BÖLÜM

Araştırmanın ilk bölümüne başlarken her iki adayın hesap künyeleri genel anlamda inceledikten sonra diğer unsurlara bakılacaktır.

Tablo 1. 2019 İstanbul Büyükşehir Belediye Başkan Adayları Binali Yıldırım ve Ekrem İmamoğlu’nun Hesap Künyeleri 


     Takipçi sayıları karşılaştırıldığında Ekrem İmamoğlu’nun takipçi sayısı Binali Yıldırım’ın takipçi sayısından 5 kat daha fazladır. Fakat unutulmamalıdır ki hesaplardaki takipçi sayısı ve takip edilen sayısı araştırma süreci ve araştırmanın tarihi ele alındığında, 16.05.2020 tarihinde olan bilgilere göre verilmiştir.

İki adayın 1 Ocak 2019 ve 31 Mart 2019 tarihleri arasındaki paylaşım sayıları dikkate alındığında çok ciddi fark vardır. Millet ittifakı adayı Ekrem İmamoğlu Instagram üzerinden 530 paylaşım yaparken, Cumhur İttifakı adayı Binali Yıldırım sadece 8 paylaşım yapmıştır. Bunun nedeni ise Binali Yıldırım ile Ekrem İmamoğlu’nun İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı seçimine aday olmadan önceki konumları ile alakalıdır. Binali Yıldırım’ seçime aday olmadan önce Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanı görevinde iken, Ekrem İmamoğlu ise Beylikdüzü Belediye Başkanı görevindeydi. Ayrıca Binali Yıldırım daha önce Başbakanlık ve Ulaştırma Bakanlığı görevlerini de yapmıştı. Anlaşıldığı üzere Ekrem İmamoğlu’nun sosyal medyayı daha etkin kullanmasının sebebi kamuoyunda tanınmışlık düzeyi ile alakalıdır.

1 Nisan 2019-23 Haziran 2019 tarihleri arasındaki paylaşım sayılarına bakarsak Binali Yıldırımın da Ekrem İmamoğlu gibi Instagram hesabını etkin kullanmaya başladığını görmekteyiz. Binali Yıldırım’ın Instagram’ı etkin kullanmasının nedeni çevrimiçi siyasal iletişim faaliyetlerinin nedenli önemli olduğunun farkına varmasıyla alakalıdır. Ekrem İmamoğlu’na bakacak olursak, paylaşımlarında bir önceki seçime nazaran azalma vardır. Ancak bu durum yine de İmamoğlu’nun Instagram’ı etkin kullanmadığı anlamına gelmemektedir. Çünkü rakip aday ile karşılaştırıldığında yeni gözle görülür bir fark mevcuttur.

 

Tablo 2. Adayların Paylaşımlarının Türü

 

İki adayı karşılaştırdığımızda gözle görülür farklar ortadadır. Binali Yıldırım 1 Ocak 2019- 31 Mart 2019 tarihleri arasında Tablo 1.’de de görüldüğü üzere 8 paylaşımda bulunmuştur. Bu 8 paylaşımın tamamı Tablo 2.’de gördüğümüz gibi fotoğraflardan oluşmaktadır. 1 Nisan 2019-23 Haziran 2019 tarihleri arasında 123 paylaşımın 30’unda video olarak paylaşımda bulunmuştur. Rakip aday Ekrem İmamoğlu ise 1 Ocak 2019-31 Mart 2019 tarihleri arasında 530 paylaşımda bulunmuş ve bu paylaşımların 195’ini video olarak paylaşmıştır.

1 Nisan 2019-23 Haziran 2019 tarihleri arasında da 224 fotoğraf ve 163 video ile toplam 387 paylaşım yapmıştır. Tablo 2.’de görüldüğü üzere iki adayın Instagram kullanımları arasında ciddi farklar mevcuttur. Seçim tekrarının ardından Binali Yıldırım Instagram kullanımını gözle görülür bir şekilde arttırmış olsa da paylaşımları Ekrem İmamoğlu’nun paylaşımlarının üçte biri kadardır.

Instagram paylaşımlarında Ekrem İmamoğlu’nun Binali Yıldırım’dan daha fazla fotoğraf ve video paylaşmasının sebebi ikisinin seçimden önceki konumları ile alakalıdır. Ayrıca Ekrem İmamoğlu paylaşımlarının yarısından fazlasını video ile yaptığı görülmektedir. Genellikle video içeriği olarak vaat ve sorunları, konuşma dili ile anlatması, gerek sokağa inip halk ile sohbet etmesini kayıt ederek. Video olarak paylaşmıştır. Binali Yıldırım ise sadece vaatlerinde video kullanmayı tercih etmiştir.

 

 

Tablo 3.Adayların Etiket(Hashtag) Kullanımı

 

Adayların toplam paylaşımları arasında ciddi farklar olması nedeniyle paylaşımlarında etiket kullanımları arasında da ciddi farklar göze çarpmaktadır. 1 Ocak 2019-31 Mart 2019 tarihleri arasında Binali Yıldırım paylaşımlarında etiket kullanmamıştır. Ekrem İmamoğlu ise 530 paylaşımın 292’sinde etiket kullanmayı tercih etmiştir. Bu 292 paylaşımın 236’sını #İmamoğluVarsaÇözümVar etiketi ile paylaşmıştır.

1 Nisan 2019-23 Haziran 2019 tarihleri arasında Binali Yıldırım 123 paylaşımının 49’unda etiket kullanmayı tercih etmiştir. Ekrem İmamoğlu ise 387 paylaşımının 121’ini etiket kullanarak paylaşmıştır.  Ekrem İmamoğlu 121 adet etiketli paylaşımın 93’ünde #HerŞeyÇokGüzelOlacak etiketini kullanmıştır.

Binali Yıldırım 49 adet etiketli paylaşımının 15’inde #YineBizYaparız etiketini kullanmış ve rakip aday Ekrem İmamoğlu’nun kullandığı #HerŞeyÇokGüzelOlacak etiketine karşılık olarak 13 paylaşımında da #DahaGüzelOlacak etiketini kullanmıştır. Binali Yıldırım #YineBizYaparız etiketini kullanmasındaki sebep, 25 yıldır İstanbul Belediyesini elinde tutan AK Parti’nin yaptığı çalışmalara göndermedir. AK Parti ve Milliyetçi Hareket Parti’sinin çatı adayı olarak seçime katılan Binali Yıldırım’ın #DahaGüzelOlacak etiketi, Ekrem İmamoğlu’nun #HerŞeyÇokGüzelOlacak etiketine karşılılık bir misilleme olduğunu söylemek mümkündür.

Ekrem İmamoğlu'nun seçim kampanyasında "Her şey çok güzel olacak" sloganını kullanmıştı. Cumhurbaşkanı Erdoğan'ın 12 Mayıs 2019’da bir yurttaşa cevaben söylediği, "Daha güzel olacak" sözü AK Parti adayı Binali Yıldırım tarafından da kullanılınca CHP, sloganların benzerliğine dikkat çekerek tepki göstermişti. Binali Yıldırım, 26 Mayıs'ta sloganını "Ne dediysek yaptık, yine biz yaparız" olarak değiştirdiğini duyurdu.

 

Tablo 4. Adayların Emoji Kullanımı

.

 

1 Ocak 2019-31 Mart 2019 tarihleri arasındaki paylaşımlarda iki adayın emoji kullanımına bakıldığında o tarihlerdeki toplam paylaşım sayısının farkından dolayı ciddi bir fark vardır. Binali Yıldırım 1 Ocak 2019-31 Mart 2019 tarihleri arasında paylaştığı 8 gönderinin hiç birinde emoji kullanmamıştır. Ekrem İmamoğlu ise 530 gönderinin 295’inde emoji kullanmıştır. Bu rakam o tarihler arasında atılan tüm paylaşımların neredeyse yarısı kadardır.

1 Nisan 2019-23 Haziran 2019 tarihleri arasında Binali Yıldırım 123 paylaşımın 84’ünde, Ekrem İmamoğlu ise 387 paylaşımın 106’sında emoji kullanmıştır. 1 Ocak 2019-31 Mart 2019 tarihleri arasındaki emoji kullanımına nazaran Binali Yıldırım’ın emoji kullanımında artış vardır. Bunun nedeni ise toplam paylaşım sayısının artışından kaynaklanmaktadır. Ekrem İmamoğlu’nun emoji kullanımındaki azalmanın sebebi de bir önceki döneme göre azalan toplam paylaşım sayısı ile alakalıdır.

İki adayda emoji kullanırken genellikle vaat ve sorunları dile getirirken konu ile alakalı emojiler kullanmışlardır. Örnek olarak şehrin yeşillenmesi için daha fazla ağaç dikeceklerini ve yeşil alan projesi yapacaklarını söyleyen iki adayda paylaşımlarında bu konuya değinirken ağaç emojisi kullanmışlardır. Ya da 19 Mayıs Gençlik ve Spor Bayramı’nda Türk bayrağı emojisi kullanmışlardır.

Emojilerin kullanımı görsel açıdan paylaşıma dikkat çekmek için. Ekrem İmamoğlu çoğunlukla tek gönderilerde birden fazla emojiye yer vererek paylaşımı süslemişlerdir ve dikkat çekmesini sağlamışlardır.

 

 

Tablo 5 .Adayların Paylaşım Başına Aldığı Ortalama Beğeni Sayısı

 

Adayların paylaşım başına aldığı ortalama beğeni sayılarına bakarsak; 1 Ocak 2019-31 Mart 2019 tarihlerinde Binali Yıldırım’ın paylaşım başına aldığı ortalama beğeni sayısı, Ekrem İmamoğlu’nun paylaşım başına aldığı beğeni sayısından fazladır. Bunun nedeni iki adayın kamuoyu tarafından tanınmışlık düzeylerindeki farktan kaynaklanmaktadır.

1 Nisan 2019-23 Haziran 2019 tarihleri arasındaki paylaşımların ortalama beğeni sayısında ciddi farklar mevcuttur. Ekrem İmamoğlu rakibi Binali Yıldırım’dan yaklaşık 40.000 civarı daha fazla beğeni ortalamasına sahiptir. Bunun nedeni Ekrem İmamoğlu’nun 1 Nisan 2019’dan sonraki süreçte kamuoyu tarafından artık tanındığının göstergesidir. Ek olarak da Instagram’ı rakibine göre daha aktif kullandığına işaret etmektedir.

İki adayda bir önceki döneme göre ortalama beğeni sayılarını arttırmışlardır. Binali Yıldırım bir önceki döneme kıyasla gönderi başına ortalama iki kat daha fazla beğeni almıştır. Ekrem İmamoğlu ise bir önceki döneme kıyasla gönderi başına ortalama beğeni sayısını bir önceki döneme göre beş kat daha fazla beğeni almıştır. Bu artış yine Instagram’ı daha aktif kullanma ile alakalı olmakla beraber, Millet İttifakı adayı Ekrem İmamoğlu’nun seçim tekrarı sonrasında basın toplantıları, kamuoyu açıklamaları ile beraber televizyon karşısına çıkmasından ve bir hak arayışı içine girmesiyle alakalı olduğunu söylemek mümkündür. Ekrem İmamoğlu’na gerek Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan ile girdiği ikili polemikler, gerek AK Partili milletvekilleri ile girdiği atışmalar gerekse, Devlet bakanları ile girdiği tartışmalara ek sosyal medyanın gündem yaratma gücü ile kamuoyunda popüler bir kişi konumuna gelmiştir.

 

 

Tablo 6.Adayların Bir Paylaşımda Aldıkları En Fazla Beğeni Sayısı

 

 

Adayların bir paylaşımda aldığı en fazla beğenilerde de gözle görülür bir fark vardır. Binali Yıldırım’ 1 Ocak 2019-31 Mart 2019 tarihleri arasında bir paylaşımdan aldığı beğeni sayısı 47.753 iken Ekrem İmamoğlu’nun aldığı beğeni sayısı 298.514’tür. Paylaşımda Binali Yıldırım’ bir köpeği severken ki fotoğrafını paylaşmış iken Ekrem İmamoğlu 31 Mart seçim sabahı ailesi ile kahvaltı fotoğrafını paylaşmıştır.

1 Nisan 2019-23 Haziran 2019 tarihleri arasında bir paylaşımda aldığı beğeni sayısı Binali Yıldırım’ın 258.197, Ekrem İmamoğlu’nun ise 1.816.019’dur. Paylaşımda Binali Yıldırım paylaşım türü olarak videoyu tercih etmiş ve 23 Haziran sabahı paylaşmıştır. Paylaşımın açıklaması şu şekildedir; 23 Haziran 2019’da “16 yıl boyunca, ülkemin her köşesinde iz bırakacak eserleri tamamlamış olmanın huzuruyla borcum olan bu şehre hizmet için huzurunuzdayım. Karar sizin, mühür sizde. #KararSeninOySenin 🇹🇷”.

Paylaşım içeriğinde İstanbul vurgusu yapılıp seçmenden oy talep edilmiştir. Eskiye çağrışım yaparak ülke içindeki üstlendiği diğer görevler hatırlatılmıştır.

Ekrem İmamoğlu ise eşi ve oğlu ile sandık başında bir fotoğraf paylaşmıştır. Paylaşımın açıklaması şu şekildedir; “Demokrasiye sahip çıkmak için oyumuzu kullandık. Herkesi de sandığa gidip oyunu kullanmaya davet ediyorum”. #HerŞeyÇokGüzelOlacak

Paylaşımın içeriğinde demokrasi vurgusu yapılmıştır. Demokrasi vurgusunun yapılmasının sebebi geçen seçimin tekrarlanması ile ilgilidir. Seçmeni oy kullanmaya davet etmiştir. Bu davet aslında seçmeni harekete geçirmek için yapılmıştır.

 

Tablo 7. Adayların Bir Paylaşımda Hashtag Kullanımı Olmadan Aldıkları En Fazla Beğeni Sayısı

 

Binali Yıldırım 1 Ocak 2019-31 Mart 2019 tarihleri arasında hashtag kullanmamıştır ve bu yüzden hashtag kullanımı olmadan alınan bir beğeni söz konusu değildir. Ekrem İmamoğlu ise, 1 Ocak 2019-31 Mart 2019 tarihleri arasında birpaylaşımda hashtag kullanımı olmadan alınan en fazla beğeni sayısını ailesi ile beraber olduğu paylaşımda almıştır. Bu paylaşımın beğeni sayısı 298.832’dir.Paylaşımın türü fotoğraftır ve açıklaması şu şekildedir; “Ailecek kahvaltımızı yaptık, birazdan oy vermeye gideceğiz. Sizde oyunuzu kullanın ve gördüğünüz herkese lütfen gülümseyin.”

Paylaşımın içeriğinde “mutluluk” ve “gülümseme teması vardır. Ne olursa olsun gülmenin önemine vurgu yapılmıştır. Siyasal iletişim açısından seçmene karşı mutluluk ve gülümseme ile yaklaşılmaya çalışılmıştır.

Binali Yıldırım 1 Nisan 2019-23 Haziran 2019 tarihleri arasında bir paylaşımda hashtag kullanımı olmadan alınan en fazla beğeni sayısını, bayramda çocuklar ile birlikte olduğu paylaşımda almıştır. Bu paylaşımın beğeni sayısı 160.465’tir ve paylaşımın türü fotoğraftır. Bu paylaşımın açıklaması şu şekildedir; “Bayram, en büyük hazinemiz olan çocuklarımızla güzel. ”Paylaşımın içeriğinde çocuklardan ve çocukların geleceği şekillendireceğinden bahsetmektedir. Bayramın güzel oluşunun sebebinin çocuklar olduğuna vurgu yapar.

Ekrem İmamoğlu ise, 1 Nisan 2019-23 Haziran 2019 tarihleri arasında bir paylaşımda hashtag kullanımı olmadan alınan en fazla beğeni sayısı 1.715.725’dir. Paylaşımın türü fotoğraftır ve açıklaması şu şekildedir; “Biz büyük bir aileyiz, şimdi Instagram ’da 5 milyonuz. Sandığa da bekleriz. ”Paylaşımın içeriğinde “biz” ve “aile” kavramları ön plandadır. Sandık vurgusu ve seçmeni davet etme, harekete geçirme tarzında bir söylemdir.

 

Tablo 8.Adayların Paylaşım Başına Aldığı Ortalama Yorum Sayısı

 

Her iki adayında 1 Ocak 2019-31 Mart 2019 tarihleri arasındaki paylaşımlarında, paylaşım başına aldığı ortalama yorum sayısı hemen hemen aynıdır. Binali Yıldırım, gönderi başına ortalama 310, Ekrem İmamoğlu ise gönderi başına ortalama 330 yorum almıştır.

1 Nisan 2019-23 Haziran 2019 tarihleri arasındaki paylaşımlarda ise, Binali Yıldırım, paylaşım başına 3.700, Ekrem İmamoğlu ise 4.450 yorum almıştır.

Her iki adayda bir sonraki döneme göre gönderi başına ortalama on kat daha fazla yorum almıştır. Binali Yıldırım açısından olaya bakarsak; Binali Yıldırım Instagram kullanımını bir önceki döneme göre arttırdığını söylemek mümkündür. Instagram’da daha aktif olduğundan dolayı Instagram takipçileri hesaba daha fazla ilgi göstermişlerdir. Ekrem İmamoğlu açısından değerlendirecek olursak durum biraz daha farklıdır.

Ekrem İmamoğlu bir önceki döneme göre kamuoyunda az tanınan bir siyasetçiydi. Fakat seçimin yinelenmesi ardından daha fazla tanınan ve hatta ilgi odağı haline gelen bir konum aldı. Bu nedenle birlikte Instagram kullanıcıları Ekrem İmamoğlu’na daha fazla ilgi göstermiştir ve haliyle bir paylaşımda aldığı ortalama yorum sayısında artış meydana gelmiştir.

 

 

 

 

Tablo 9. Adayların Bir Paylaşımda Aldıkları En Fazla Yorum Sayısı

 

Her iki dönemde de adayların bir paylaşımda aldıkları en fazla yorum sayısına bakarsak ciddi farklar vardır. 1 Ocak 2019-31 Mart 2019 tarihleri arasında Binali Yıldırım en fazla 812, Ekrem İmamoğlu ise 14.899 yorum almışlardır. Bu kadar fark olmasının nedeni toplam paylaşımlarındaki farktan ötürüdür.

1 Nisan 2019-23 Haziran 2019 tarihleri arasında ise Binali Yıldırım bir önceki döneme göre ortalama otuz kat arttırarak tek bir paylaşımda 26.900 yorum almıştır. Ekrem İmamoğlu’nda ise hemen hemen üç katlık bir artış mevcuttur. Ekrem İmamoğlu, 1 Nisan 2019-23 Haziran 2019 tarihleri arasındaki paylaşımlarında aldığı en fazla yorum sayısı 47.920 olmuştur. Ekrem İmamoğlu, Binali Yıldırım’ın aldığı en fazla yorumun yaklaşık iki katını almıştır. Bunun nedeni toplam paylaşım miktarı ile ilgilidir. Ayrıca içerik olarak Ekrem İmamoğlu’nun paylaştığı gönderiler daha fazla ilgi çekmiştir.

Binali Yıldırım’ın 23 Haziran sabahı paylaştığı video en fazla yorumu alan paylaşımdır. Paylaşımın açıklaması şu şekildedir;23 Haziran 2019’da “16 yıl boyunca, ülkemin her köşesinde iz bırakacak eserleri tamamlamış olmanın huzuruyla borcum olan bu şehre hizmet için huzurunuzdayım.Karar sizin, mühür sizde.#KararSeninOySenin 🇹🇷”.Paylaşım içeriğinde İstanbul vurgusu yapılıp seçmenden oy talep edilmiştir. Eskiye çağrışım yaparak ülke içindeki üstlendiği diğer görevler hatırlatılmıştır.

Ekrem İmamoğlu ise eşi ve oğlu ile sandık başında bir fotoğraf paylaşmıştır. Paylaşımın açıklaması şu şekildedir; “Demokrasiye sahip çıkmak için oyumuzu kullandık. Herkesi de sandığa gidip oyunu kullanmaya davet ediyorum. #HerŞeyÇokGüzelOlacak”. Paylaşımın içeriğinde demokrasi vurgusu yapılmıştır. Demokrasi vurgusunun yapılmasının sebebi geçen seçimin tekrarlanması ile ilgilidir. Seçmeni oy kullanmaya davet etmiştir. Bu davet aslında seçmeni harekete geçirmek için yapılmıştır. Eşinin ve oğlunun aynı karede olması ile “aile” kavramı dile getirilmiştir.

 

Tablo 10. Adayların Bir Paylaşımda Hashtag Kullanımı Olmadan Aldıkları En Fazla Yorum Sayısı

 

 

Binali Yıldırım’ 1 Ocak 2019-31 Mart 2019 tarihleri arasında hashtag kullanmamıştır. Bu yüzden hashtag kullanımı olmadan alınan en fazla yorumun varlığından söz etmek mümkün değildir.

Ekrem İmamoğlu ise1 Ocak 2019-31 Mart 2019 tarihleri arasında hashtag kullanımı olmadan aldığı en fazla yorum sayısı 14.899’dur.  31 Mart 2019 tarihindeki paylaşımın açıklaması; “Kimsenin hakkını yemem, kimseye de hakkımı yedirmem. Yüksek Seçim Kurulunu ve Anadolu Ajansı şeffaf, adil ve dürüst olmaya, manipülasyonlara bulaşmamaya davet ediyorum. Kimse sandıklardan ayrılmasın, tüm oyların takipçisiyiz.”

Paylaşımın içeriğinde, seçim sonuçlarının kendileri açısından kabul edilemez olduğunu ve hakkının yenildiğine vurgu yapmıştır. Yüksek Seçim Kurulu ve Anadolu Ajansını göreve çağırmıştır ve dürüst olmaları gerektiğini söylemiştir. Bir mağduriyet söz konusudur.

İki aday karşılaştırıldığında, 1 Nisan 2019-23 Haziran 2019 tarihleri arasında hashtag kullanımı olmadan alınan en fazla yorum sayıları arasında ciddi bir fark göze çarpmaktadır. Ekrem İmamoğlu rakibi Binali Yıldırım’a göre bir paylaşımda hashtag kullanmadan paylaştığı gönderideki en fazla yorum on kat daha fazladır. Binali Yıldırım 4.998, Ekrem İmamoğlu ise 41.143 yorum almıştır. Paylaşımların içeriğine bakarsak Binali Yıldırım 12 Haziran 2019 tarihinde eşi ile birlikte olduğu fotoğrafı paylaşmıştır. Paylaşımın açıklaması şu şekildedir; “İlk günkü aşkla.”

Paylaşımda eşine ilk günkü gibi hala âşık olduğunu dile getirmiştir. Sadakat ve sevgi teması bu fotoğrafta ön plandadır.

Ekrem İmamoğlu ise, 20 Haziran 2019 tarihinde ailesi ile beraber olduğu fotoğrafı paylaşmıştır. Paylaşımın açıklaması şu şekildedir; “Biz büyük bir aileyiz, şimdi Instagram ’da 5 milyonuz. Sandığa da bekleriz.”

Paylaşımın içeriğinde “biz” ve “aile” kavramları ön plandadır. Sandık vurgusu ve seçmeni davet etme, harekete geçirme tarzında bir söylem vardır. Her takipçisini aileden biri gibi görmesi seçmende bu denli bir reaksiyona sebebiyet vermiştir.

 

Araştırmanın II. bölümü haftaya yayınlanacaktır. Sağlıcakla kalın…

                                                                Hasan Sezgin KARABULUT


Yazılarımızdan anında haberdar olmak ve bizi desteklemek için abone olmayı unutmayınız.

Email Hesabı:


Delivered by FeedBurner






Yorum Gönder

0 Yorumlar