KENDİNİ TANIMA PENCERESİ - Hempa Entelekya

KENDİNİ TANIMA PENCERESİ


Kendi hayatına şekil vermenin, sağlıklı iletişim kurabilmenin, başkalarını tanıyabilmenin ilk yolu kendini tanımaktan geçer. Peki ya insan kendini nasıl tanır? Kendini nasıl tanımlar? Herkesin aynılaştığı, belki de sosyal kabul isteğiyle onaylanmak istediği, sevmekten çok sevilmeye yöneldiği, düşünmekten çok kabul etmeye meyilli olduğu bir akışta başkaları ile benliği arasında sıkışıp kalan “ben” kendini nasıl bulabilir?
Kendini tanıma öncelikle ilgi alanlarının farkına varma, gerçekleştirdiklerimi veya gerçekleştirmek istediklerimi ben ne ölçüde istedim ve istiyorum sorularını bireyin kendine yöneltmesiyle başlar. İnsan; toplumla iç içe olan, çevresiyle aktif olarak iletişim ve etkileşime geçen bir yapıya sahiptir. Bu bağlamda bireylerin herhangi bir karar alırken çevresinden etkilenmemesi, beslenmemesi ve bağımsız olması söz konusu değildir. Fakat bu bağımsız olmama ne düzeydedir bunu bilmek ve düşünmek gerekmektedir. Kendini tanıma toplumdan uzaklaşmak olarak algılanmamalıdır. Hayatımızda birçok kere yaptığımız düşünmeyi derinleştirip kendimize yöneltmek ve farkına varmaktır kendini tanıma.                                                                            Antonio Mora
                                                                                                                     
Kendini tanıma dediğimiz bu süreç her bireyde farklı şekilde ilerler. Çünkü her bireyin kendine ait bir penceresi vardır. Olayları algıladığı, anlamlandırdığı, karar verdiği, ders çıkardığı… Sorgulamak ve farkına varmakla başlayan bu yolculuk yerini kendini tanımaya ve değişime bırakır.
Kendini Tanımaya Yarayacak İpuçları
1.      Ben kimim?
2.      Beni ben yapan özelliklerim neler?
3.      Şu an olduğum yere kendi istediğimle mi geldim?
4.      Çevrem kararlarımı ne kadar etkiliyor?
5.      Gelecek planlarım neler ve bu planları ben mi şekillendiriyorum?
6.      Yapmaktan zevk aldıklarımın ne kadarı benim tercihim?
7.      Sevilmeme ve kabul görmeme korkusu beni ne ölçüde sınırlandırıyor?
8.      Kendime göre “ben” ile başkalarına göre “ben” hangi noktalarda kesişiyor ve farklılaşıyor?
9.      Olumlu özelliklerimin yanı sıra olumsuz özelliklerimin de farkında mıyım?
VE EN ÖNEMLİSİ MUTLU MUYUM?



KİTAP ÖNERİSİ

İnsanın Anlam Arayışı – Viktor E. Frankl

“Yaşamın anlamına ilişkin sorular, genel ifadelerle yanıtlanamaz. Tıpkı yaşamdaki işlerin son derece gerçek ve somut oluşu gibi, “yaşam” da bulanık bir şey değil, son derece gerçek, son derece somut bir şey anlamına gelir. Bunlar, her bireyde farklı ve eşsiz olan kaderi oluşturur. Hiçbir insan ve hiçbir kader, bir başka insanla ya da kaderler kıyaslanamaz.”




Kendini Arayan İnsan – Rollo May



“Boşluk duygusu genellikle insanların, hayatlarına yahut içinde yaşadıkları dünyaya ilişkin etkili bir şey yapmaktan aciz olmalarını hissetmelerinden kaynaklanır. İçsel boşluk duygusu, kişinin yılların birikimiyle hayatına yön verme, başka insanların ona olan davranışlarını değiştirme yahut içinde bulunduğu dünyayı etkileme gücünün olmadığına dair inancının bir sonucudur.”






                                                         Merve GÜVELİ
                                             

                                                       

Yorum Gönder

1 Yorumlar

  1. Bence çok doğru yerinde ve bu okuduklarımdan sonra kendimi düşündüren bir yazı, başarılı bir yazı..........

    YanıtlaSil