Oyunun çocukların işi olduğu söylenir. Çocuklar oyunlarında çok enerji harcarlar çünkü oyunlarını genelde kendileri uydururlar. Çocuk oyununun en iyi yanı eğlenirken çok şey öğrenmeleridir. İşte oyun hakkında akılda tutulması gereken bazı şeyler.
“Oyun” eğlenceli herhangi bir spontane aktivite olabilir.
Çocuklar serbestçe bir aktivite yaptığında kendiliğinden oyun oluşur. Çocuklar bir top oyunu, dramatik oyun veya saklambaç oyunu düzenlerse, kendiliğinden oynama ihtiyaçlarını karşılarlar. Spontan oyun, çocukları küçükler futbol ligine veya dans derslerine kaydetmekten farklıdır. Maalesef günümüzde genellikle çocuklar kendi başlarına planladıkları ve yönettikleri faaliyetlerden daha çok yetişkinlerin planladıkları ve yönettikleri faaliyetlerden yararlanmaktadır.
Oyun, çocukların beceri geliştirmeleri için etkili ve eğlenceli bir yol olabilir:
- İsim oyunları oynadıklarında, şarkı söylediklerinde ve ip atlama tekerlemelerini okurken dil becerileri .
- Bir blok kule inşa ettiklerinde, bir oyunun talimatlarını takip ettiklerinde ve bir bulmacanın parçalarını çözdüklerinde düşünme becerileri .
- Boncukları bağlarken, kil figürleri yaparken ve makasla keserken küçük kas becerileri
- Top, paten ve bayrak yarışı oynadıklarında büyük kas becerileri.
- Hikayeler oluşturduklarında, bir kukla gösterisine katıldıklarında ve giydirmelerle oynadıklarında yaratıcı beceriler.
- Top oyunları oynamak, bir kart oyunu için kuralları tartışmak ve dramatik oyunda kimin hangi parçayı oynayacağına karar vermek için bir araya geldiklerinde sosyal beceriler.
Çocukların oyun oynama fırsatlarının önündeki engelleri kaldırmak önemlidir, örneğin:
Çok fazla yapılandırılmış faaliyet. Çocuğun günlük yaşamı aktiviteler, sporlar ve derslerle aşırı planlandığında zaman çocukların kendilerine ve yapılandırılmamış oyun için zamanları kalmamaktadır.
Çok fazla ekran süresi. Çocuklar çok fazla televizyon izlediklerinde, oyunları çok sık televizyonda (veya video veya bilgisayar ekranında) gördüklerini taklit ederler. TV izleme, video oyunları ve mobil uygulamalar oynamak da çocuk oyunlarının oynanacağı değerli zamanın çalınmış olması demektir.
Bir çocuk “sıkıldım” derse, çocuğun oyun için daha fazla yapılandırılmamış zamana ihtiyacı olabilir.
Ebeveynler genellikle, etkinlikler kendileri için planlanmadığında çocukların sıkıntıdan şikayet ettiklerini duyarlar. Çocuklar bazen yalnız kalacağı zamana ihtiyaç duyarlar. Bu zamanlar çocukların hayal gücünün ve yaratıcılığının aktif olduğu durumlardır. Çocukların oyunun tüm avantajlarından faydalandığı zamanlardır.
İsmail Erkam KABAK
Yazılarımızdan anında haberdar olmak ve bizi desteklemek için abone olmayı unutmayınız.
0 Yorumlar