Son zamanlarda herkesin bildiği üzere Covid-19 salgını sebebiyle Dünya çapında okul ve klinikler kapatılmak zorunda kalmıştır. Bu salgının ne zaman geçeceği hepimiz için belirsiz bir zaman olsa da, neyse ki birçok dil ve konuşma terapisti tele-terapi ile danışanlarına hizmet sunabilir.
Tele-terapi genel tanımıyla, uzak mesafedeki bireylere destek ve sağlık hizmeti sunmada, bilgi ve telekomünikasyon teknolojisinin kullanılmasıdır. Bu yöntem sunumu, kullanıldığı profesyonel alana göre, tele-terapi, tele-sağlık, tele-odyoloji, tele-tıp, tele-rehabilitasyon gibi farklı isimlerle adlandırılmaktadır. Bu yöntem sadece müdahale değil, önleyici, teşvik edici ve iyileştirici hizmeti de kapsamaktadır.
DKT’lerin çoğunun gerek danışanlarının tanılarından ötürü olsun gerek yeterli ortamın sağlanamamasından ötürü olsun çalışmalarını bir tele-terapi modeline dönüştürmenin zorluğu ortadadır. Dünyadaki tüm DKT meslek grupları için ortak bir rehber olan ASHA yönergelerine göre tele-terapi kullanımı,
-bizzat sunulan hizmetlerin kalitesine eşdeğer olmalı,
-etik kurallara1,
-dil ve konuşma terapisi uygulama kapsamına2,
-eyalet ve federal yasalara ve
-ASHA politikasına uygun olmalıdır.
Bu salgından önce bile, çoğu terapist hizmet sunmak için tele-terapi kullanmıştır. Daha önce hiçbir tele-terapi oturumu düzenlememiş olsanız bile, geçişi yapmak beklediğinizden daha kolay olabilir. Sizin için, öğrencileri veya danışanları bir video ekranından izlemek, onlardan bir masada oturmaktan çok farklı olmadığını görebilirsiniz.
Eğer danışanlarınız kekeme bireylerden oluşuyorsa sayın hocam Yrd.Doç.M. Emrah Cangi’nin doktora tezinden de faydalanabilirsiniz.Tez kaynakça kısmında mevcuttur.
Başlarken dikkate almanız gereken birkaç nokta:
1.
Video konferans platformu seçme
ASHA yönergelerine göre, oturumlarınızın bir video konferans üzerinden yapılması gerekir. Genel bir kural olarak, ücretsiz çevrimiçi toplantı platformlarında öğrenci/danışan gizliliğini korumak için gereken şifreleme veya güvenlik önlemleri yoktur. Bazı HIPAA dostu platformlar şunları içerir: GoToMeeting, WebEx ve Zoom'un HIPAA uyumlu sürümü. Facetime, Skype ve Facebook Messenger HIPAA uyumlu değildir. Her oturum için şifre korumalı bir toplantı platformu seçilmelidir.
Bir platform seçerken aşağıdaki temel özelliklere bakılabilir;
•
Web kamerası paylaşımı. Bu, danışanlarınızı veya öğrencilerinizi görmenizi sağlar ve sizi görebilirler. Web kamerası paylaşımı, bir oturumu hemen hemen aynı odada birbirinizin olduğu gibi hissettirir.
•
Ekran paylaşımı. Bu, ekranınızı veya dijital materyallerinizi danışanlarınızla paylaşmanıza olanak tanır, böylece danışanlar materyalleri hemen önlerinde görebilir.
•
Etkileşimli özellikler. Çoğu video konferans platformunda, ekranın çizim ve klavye ve farenin kontrolünü öğrenciyle paylaşma seçenekleri bulunur ve böylece öğrencinin ekranda sunduğunuz etkinliklerle doğrudan etkileşime girmesine izin verilir.
2.
HIPAA yönergelerine uyma
Kişisel uygulamalarınızda olduğu gibi, danışan gizliliğini korumanız gerekir. İstemciniz hakkında e-posta gönderirken istemcinin tam adını kullanmaktan kaçının. Bunun yerine, gizliliği korumak için danışanın veya öğrencinin baş harflerini kullanın. Oturumlar sırasında ekranınızda belge gönderdiğinizde veya dokümanlarınızı gösterirken, özel bilgilerin kaldırıldığından veya karartıldığından veya bilgilerin güvenliğini sağlamak için parolaların kullanıldığından emin olun.
3.
Sanal etkinlikler bulma
Teleterapi hakkında harika bir şey varsa o da sayısız faaliyettir. Ekranınızda paylaşabildiğiniz veya web kameranızdan görüntülediğiniz sürece, oturumunuzda kullanabilirsiniz. Bir yetişkinin, özellikle küçük çocuklar için oturumlara katılması faydalı olabilir. Küçük danışanlar oturumlarına giriş yapmak ve / veya bilgisayarda kalmak için yardıma ihtiyaç duyabilirler. Daha büyük çocuklar yardıma ihtiyaç duymayabilir, ancak yakında bulunan bir yetişkinden faydalanabilir. Teknolojiye aşina olmayan bir yetişkinin yanında çalışıyorsanız, bir aile üyesinin hazır bulunması da yardımcı olabilir. Ayrıca, oturumlara yardım eden veya dinleyen kişi, oturumlar arasındaki uygulama faaliyetleri konusunda danışanıyla birlikte çalışabilir.
Artikülasyon ve dil becerileri üzerinde çalışan küçük danışanlar için PBS Kids3 , ABCya4 ve Starfall5 gibi siteler faydalı kaynaklardır. Dil ve okuduğunu anlama üzerine çalışan daha büyük danışanlar genellikle Readworks.org6 ve Quia7 gibi sitelerde okuma pasajlarından ve oyunlardan zevk alırlar . Pragmatik ve sosyal bir dil üzerinde çalışıyorsanız, EverydaySpeech8 gibi siteler kullanımı kolay videolar ve çalışma sayfaları sunar.
Birçok DKT ayrıca TeacherspayTeachers (TpT) veya Boom Cards gibi sitelerde dijital kaynaklar oluşturabilir . Bunlar genellikle çeşitli konuşma dili hedeflerini sesletmeye odaklanır. Yetişkinler için, en sevdikleri web sitelerini, kitapları veya hikayeleri kullanarak hatta çevrimiçi olarak ilgi alanlarını arayarak ve onlarla ilgili yeni yollar bularak hedef seslere yönelik çalışabilirsiniz.
4.
Sanal oturumları ilgi çekici hale getirme
Yetişkinlerle veya çocuklarla çalışırken onları terapiye aktif ve istekli tutabilmek terapimiz için önemlidir. Bu, ilk olarak teleterapi ile korkutucu görünebilir, ancak yüz yüze oturumlardan çok farklı değildir.
Yetişkinler teknolojiyi kullanma konusunda gergin hissedebilirler. İlk oturumdan önce bir test bağlantısı deneyin ve işlerin nasıl yürüdüğüne bakın. Bu test, ihtiyacınız olan ilişkiyi kurmanıza ve onları rahatlatmanıza yardımcı olabilir.
Çocuklar muhtemelen her şeyin nasıl çalıştığını biliyorlar ve hatta size bazı ipuçları gösterebilirler. Onları etkileşimde tutmak için beğendikleri web sitelerini, uygulamaları veya oyunları dahil etmeyi deneyin. Ya da en sevdikleri oturum etkinliklerini sanal olarak onlara getirmenin bir yolunu bulun. Öğrencilerin bu favori etkinlikleri sizinle paylaşmak için ekranlarını paylaşmalarına izin verebilirsiniz. Dil üzerinde çalışmak için YouTube videolarını veya dijital kitapları kullanmayı deneyin. Müziğe iyi yanıt veren öğrenciler için müzik videolarıyla birlikte şarkı söyleyin.
5. Teleterapi hakkında bazı kaynaklar ve rehberlik mi arıyorsunuz? ASHA,
-Özel İlgi Grubu (SIG) 189
-teleterapi hakkında güncellenmiş bir Kanıt Haritası10,
-teleterapi için ödeme hakkında bilgi11 ,
-bu zorlu zaman için bir araya getirilen yeni bir telepractice sayfası12 gibi çeşitli araçlar sunar. SIG 18 topluluk sayfası veya E-Terapi Güncel Konular13 Forumu gibi çevrimiçi forumlar aracılığıyla diğer DKT'lere de ulaşabilirsiniz . Soru sormak, kaynaklarınızı paylaşmak ve yeni materyaller veya etkinlikler bulmak için bu çevrimiçi forumlardan yararlanabilirsiniz.
1. https://www.asha.org/Code-of-Ethics/
2. https://www.asha.org/policy/SP2016-00343/
3. PBS Kids; https://pbskids.org/
4. ABCya ; https://www.abcya.com/
5. Starfall ; https://www.starfall.com/h/
6. Readworks ; https://www.readworks.org/
7. Quia ; https://www.quia.com/shared/speech_therapy/
8. EverydaySpeech; https://everydayspeech.com/
9. https://blog.asha.org/2019/11/04/questions-about-telepractice-answered/
10. https://www.asha.org/EvidenceMapLanding.aspx?id=8589944872&recentarticles=false&year=undefined&tab=all
11. https://asha-website.s3.amazonaws.com/Payment-and-Coverage-Considerations-for-Telepractice-Services-During-Coronavirus.pdf
12. https://www.asha.org/Practice/Telepractice-Services-and-Coronavirus/
13. https://www.electronic-therapy.com/forums/
KAYNAKÇA
Cangi, M. E. (2015). KRONİK KEKEMELİKTE TELE-TERAPİNİN ETKİLİLİĞİNİN KONTROLLÜ İNCELENMESİ: KARMA YÖNTEM ARAŞTIRMASI.
Maheu, M., Whitten, P., & Allen, A. (2002). E-Health, Telehealth, and Telemedicine: a guide to startup and success. John Wiley & Sons.
Wilson, L., Onslow, M., & Lincoln, M. (2004). Telehealth Adaptation of the Lidcombe Program of Early Stuttering Intervention. American Journal of Speech-Language Pathology.
İsmail Erkam KABAK
Yazılarımızdan anında haberdar olmak ve bizi desteklemek için abone olmayı unutmayınız.
0 Yorumlar