Bu bozukluk çoğu zaman okuma ve yazma sorunları ile beraber görülmekte ve ‘Öğrenme Bozuklukları’ adı altında ele alınmaktadır. Bu yüzden spesifik olarak çok araştırılma yapılmamış, belirli bir açıkça tanımlanmış kriteri henüz olmayan bu bozukluk türünde güvenilir bir şekilde değerlendirme yapılamaz. Herhangi bir matematik zorluk derecesine sahip bir öğrencinin, bazı eğitim uzmanları tarafından "diskalkuli" olduğu düşünülebilir. Peki tam olarak nedir bu diskalkuli ?
Gelişimsel diskalkuli, normal aritmetik becerilerin kazanılmasını etkileyen spesifik bir öğrenme güçlüğüdür. Genetik, nörobiyolojik ve epidemiyolojik kanıtlar, diğer öğrenme güçlükleri gibi diskalkülinin de beyin temelli bir hastalık olduğunu göstermektedir. Bununla birlikte, yeteri kadar öğretim sağlayamama ve çevresel uyaranlardan mahrum bırakma da etiyolojisinde rol oynamaktadır. Beynimizin her iki yarıküresinin sinir ağı normal aritmetik becerilerin substratını içerdiğinden, sol parietotemporal alan özellikle önemli olmasına rağmen, diskalküli her iki yarıkürenin işlev bozukluğundan kaynaklanabilir. Gelişimsel diskalkuli prevalansı, okul çağındaki popülasyonda% 5 ila 6'dır ve kızlarda erkeklerde olduğu kadar yaygındır. Diskalküli, prematürite ve düşük doğum ağırlığının bir sonucu olarak ortaya çıkabilir ve dikkat eksikliği hiperaktivite bozukluğu (DEHB), gelişimsel dil bozukluğu, epilepsi ve fragile X sendromu gibi çeşitli nörolojik bozukluklarda sıklıkla görülür. Discalculia için eğitim müdahaleleri, aritmetik olayların ezberden öğrenilmesinden aritmetik egzersizleri çözmek için stratejiler geliştirmeye kadar değişir.
Diskalkuli Belirtileri
Sayı kavramını anlamakta güçlük çeker (beş mi bir mi büyüktür, hangisi az gibi),
Bazı aritmetik sembolleri öğrenmekte zorlanır, karıştırır (+ yerine x gibi ),
Sayıları karıştırır (6-9, 4-7, 2-5, 12-21 gibi),
Geometrik şekilleri çizmekte ve isimlendirmekte zorlanır,
İşleme sağdan değil soldan başlar,
Eldeleri unutur ya da doğrudan sonuca yazar,
Çıkarırken deste bozmak yerine alttakinden üsttekini çıkarır,
Çarpım tablosunu öğrenemez,
Problemi çözüme götürecek işleme karar veremez,
Akıl yürütmekte zorlanır,
Kesir ve grafikleri kavrayamaz,
Saati öğrenmekte zorlanır,
Ölçüm ve olasılık hesaplarında güçlük çeker,
Akıldan doğru çözdüğü pek çok problemi kağıt-kalemle yapamaz.
Para problemlerini anlamakta zorlanırlar.
Paraların büyüklükleri ve değerlerine ilişkin kavramları kazanmada zorluk yaşayabilirler.
Kaygı-korku
Sık rastlanan işlem hata tipleri
1) 4 0
İşleme soldan başlamak.
2 5
-______
2 5
4 14
2) 2 5 4
Gereksiz yere deste bozmak.
1 4 3
-_____
1 011
3) 3 0 0
Sıfırın anlamını toplamadaki gibi
2 1 7
düşünmek.
-______
1 1 7
4) 3 2
Çıkartma yerine toplama yapmak
2 4
-______
5 6
Toplama işleminde sık rastlanan hatalar şunlardır:
1) 4 8
Eldeyi unutmak.
2 7
+_______
6 5
2) 1 5 7
İşleme soldan başlamak.
2 6 1
+______
3 1 9
3) 6 8
Toplama ile çıkartmayı karıştırmak.
4 2
+______
106
4) 5 7
Eldeleri sonuca yazmak.
5 4
+_____
1011
5) 4 3
Toplama ile çarpmayı karıştırmak.
2 5
+______
7 5
KAYNAKÇA
Butterworth, B. (2005). The development of arithmetical abilities. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 46(1), 3-18.
Gersten R, Chard D (1999). Number sense: Rethinking arithmetic instruction for students with mathematical disabilities. J Spec Educ, 33:18–28.
GÖRKER, I., BOZATLI, L., KORKMAZLAR, Ü., KARADAĞ, M. Y., CEYLAN, C., SÖĞÜT, C., ... & TURAN, N. (2017). Edirne İl Merkezi ilkokul Çocuklarında Özgül Öğrenme Bozukluğu Olası Yaygınlığı ve Sosyodemografik Özellikler.
Shalev, R. S. (2004). Developmental dyscalculia. Journal of child neurology, 19(10), 765-771.
İsmal E. KABAK
Yazılarımızdan anında haberdar olmak ve bizi desteklemek için abone olmayı unutmayınız.
0 Yorumlar